BLOGGER TEMPLATES + TUMBLR LAYOUTS + TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 13, 2010




SyAABAN Pergi tidak tersa,ingatan murni pada yang ada, bersihkn jiwa..
sabar BERPUASA,,,RAMADHAN membawa pahala bergnda....

~nma sya SYAABAN..disini saia igt mengingatkn anda bhwa jiran sya iaitu RAMADHAN akn dtgmngunjungi anda xlma lg(dh dtg laa skrg..dh 3 hari RAMADHAN bsma2 saia..syukur alhamdulillah)brsma2 is3 iaitu REZEKI dan kedua2 anknya iaitu NIAT DAN SAHUR..mrka akn dtmani oleh ketga2 cu2nya iaitu RAHMAT
p/s hargailah mereka yang m'iringi anda dgn pahala yg berlipat ganda ini....

Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

Alhamdulillah syukur kehadrat ILLAHI kt suma masih dbri kesempatan tok bjmpa lg dgn bln yg mulia dan penuh berkat nie...kedatangan RAMADHAN adalah selepas REJAB DAN SYAABAN..DUA Bln nie pown xkrang hebatnya...

cuba korang tnya dri korang pew makna puasa n ramadhan 2 bg dri koramg?????
mest jwpan korang mcm nie an...
  1. puasa 2 xmkn siang arr
  2. ala puasa 2 an tiap2 thn ade..ala time puasa kte xleh mkn cma time bkak jew kta leh mkn...
  3. puasa 2 menahan dri..(mnhan dri dri apa????)
  4. puasa 2 kn wajib bg umat islam
  5. ramadhan 2 bln posa arr..xkn yg 2 pown xtaw...
  6. ala RAMADHAN 2 kn bln rahmat...diwjibkn bpusa pd bln nie....
  7. bln ramadhan=nk p bazar....nux diet...nux wat kueh rya...bli or tmph bju rya bwu...pkai liplap2 tme rya..lwn byu rya sapa plg cntek...

korang rasa an...puasa 2 just mnhan dri dri mkn jew ke erk????
SBNARNYE PUASA 2 BKN STAKT MNAHAN DRPD XMKN JEW...DAH TPAMPANG POWN AN MAKSUD PUASA 2 MENAHAN DIRI..MESTI ARR TERMSOK SUMA ANGGOTA BDN KORANG..BKN STAKT MLT JAA KNE THN..MTA.HDUNG...SUMA TRMSOK SKALI...
korang tawu x ape mkne puasa yg sbnarnye????
puasa nie law kowang nux taw ade adab2 yg perlu kta ptuhi...
meyh aq gtaw korang pew adab2 2...
p/s nux gtaw gak walauun korang dh taw..SILA BACA !!!
~~n t kte same2 laa mnjga adab bpusa kta 2~~

1. Menjaga lidah daripada berdusta(ckp bohong laa snang cta), mengumpat(p/s..khas utk kaki2 gosip )dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya..(xyah nux bzy body sgt)

2. Memelihara mata(kaum lelaki 2 jgn nux mta keranjang sgt) dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia

3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.

ckp pasal mngwal perot nie ade arr stu psanan drpda seorang ulamak nie..
pesanan 2 berbnyi mcm nie

“Apabila kamu berpuasa maka perhatikanlah apa yang akan dijadikan makanan berbukamu dan di manakah kamu akan berbuka?” Ia adalah panduan yang terbaik bagi mengawasi diri daripada terjebak dengan unsur-unsur makanan yang tidak halal"

4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna.


sabda Rasulullah s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)

5. Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai

6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain.

7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin

8. Mempraktikkan amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.

Nabi s.a.w. berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim)



10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.

Sabda Rasulullah s.a.w., Apabila seseorang menunaikan solat bersama imamnya sehinggalah imam itu (selesai dan) beredar, dikirakan untuknya (makmum) pahala kiam semalaman. (Riwayat an-Nasaei)


(sumber daripada:
http://www.ashtech.com.my)


meyh kta tnya iman kta adakan suma adab2 nie kta patuhi??????

(pic pinjam dri pokcik google)


P/s law adew ase dndam2 2 buang2 laa~~
jgn kotorkn atie korang yg korang pown xpast thp kekotoran hti korang





KEISTIMEWAAN BULAN PUASA

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

5. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelaK

BNYK LAGI KELEBIHAN BUAN RAMADHAN NIE..
tp nie jew aq mampu share ngn korang coz mta aq pown da xlrt nux bkak...



lastly aq nux ucapkn selamat menunaikan ibadah di bulan RAMADHAN yg mulia nie..
p/s ayuh kta redem pahala bnyak2..





No comments:

Post a Comment